Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Actualitat

Gent
Gent

Es tanca el procés de revisió de l’ordenança de participació ciutadana

Dijous 13 de febrer de 2014

El text, que se sotmetrà a votació aquest mes de febrer, regula entre d’altres la participació de la ciutadania als Plens

L’Ajuntament va tancar ahir el procés participatiu obert a la ciutadania per revisar l’ordenança de participació ciutadana. Des del passat mes d’octubre, s’han dut a terme sis sessions obertes a la ciutadania amb l’objectiu de posar el dia aquest document normatiu, la darrera aprovació del qual data de l’any 1991.

Ahir dimecres, 12 de febrer, va tenir lloc la sessió de retorn a la ciutadania de l’esborrany d’ordenança, que se sotmetrà a l’aprovació del Ple municipal aquest mateix mes de febrer. L’acte va servir per presentar la proposta de text i, alhora, donar compte de les 84 aportacions rebudes de la ciutadania. D’aquestes, se n’han acceptat 43, s’han estimat parcialment 6 i se n’han desestimat 7, mentre que 28 propostes no afectaven la redacció de l’esborrany. Totes les aportacions, així com l’argumentació de la seva estimació o no, es poden consultar a la pàgina web municipal.

Segons el regidor de Participació, Dani Pérez, “aquest esborrany, en cas d’aprovar-se, suposarà un pas significatiu en matèria de participació ciutadana, situant-nos com un dels municipis més avançats en la regulació d’aquesta àmbit”. Pérez assegura que “el text recull múltiples possibilitats de participació de la ciutadania a la vida del municipi, més enllà de les eleccions que es convoquen una vegada cada quatre anys”.

Participació de la ciutadania als Plens

L’ordenança s’estructura en cinc grans capítols, que fan referència als drets de participació de la ciutadania, a l’organització municipal (pel que fa als sistemes d’informació i comunicació i audiència pública), a les associacions i grups estables de persones, als òrgans de participació i al foment de les metodologies participatives.

Entre les principals novetats destaca la possibilitat que la ciutadania o les entitats de la vila puguin intervenir un cop finalitzats tots els punts de l’ordre del dia de les sessions ordinàries del Ple Municipal. Aquestes intervencions, que hauran de ser d’interès local, s’hauran de sol·licitar amb una antelació mínima de 7 dies naturals previs a la realització de la sessió. Segons el text que s’ha d’aprovar, a cada Ple s’admetran un màxim de tres intervencions de cinc minuts, i de cinc minuts de rèplica en cas que hi hagi resposta dels grups municipals.

La ciutadania o les entitats de la vila també tindran dret a intervenir en els assumptes fixats a l’ordre del dia del Ple . En aquest cas, el nou text regula que s’admetran fins a dues sol·licituds d’intervenció per cada punt, que podran ser de fins a 15 minuts (10 d’exposició i 5 més de rèplica, si s’escau).

En el primer capítol de l’ordenança també es regulen altres drets, com el dret a iniciativa ciutadana, que permet que qualsevol persona pugui promoure accions i activitats municipals. En aquest apartat s’inclou la possibilitat de proposar al Ple projectes o reglaments (sempre que no facin referència a aspectes en matèria tributària). D’acord amb la normativa legal, l’esborrany estableix que serà necessari la signatura d’un 10% de les persones empadronades al municipi amb dret a sufragi actiu. Per altres assumptes a incorporar a l’ordre del dia del Ple, el criteri d’admissió es rebaixa a la presentació d’un 5% de signatures de veïns empadronats al municipi amb dret de sufragi actiu o bé a un 10% de les entitats inscrites al registre municipal d’associacions o grups municipals.

Audiències públiques abans de l’aprovació del pressupost

Una altra de les novetats significatives del document, inclosa en el capítol de l’organització municipal, és la vinculada a les audiències públiques obertes a la ciutadania. Segons s’estableix, el consistori prendrà el compromís de convocar anualment una audiència pública prèvia a l’aprovació del pressupost municipal i les ordenances fiscals, amb l’objectiu de presentar-ne els continguts i  recollir propostes de la ciutadania.

En el capítol d’organització també es fa referència al Servei d’Atenció Ciutadana, com a esglaó primari de l’atenció a la ciutadania, i al compromís de l’Ajuntament de disposar d’un sistema d’informació i comunicació a través de diverses accions de comunicació institucional i dels mitjans municipals d’informació local.

Òrgans de participació i entitats

L’esborrany també es completa amb la incorporació del reglament marc ja existent que regula els òrgans de participació i amb una regulació àmplia de l’àmbit associatiu.

En aquest sentit, es regulen aspectes com el suport municipal a l’activitat de les entitats o grups estables de persones, tant pel que fa als ajuts econòmics com a la utilització d’infraestructures municipals. A més, també s’incorpora la reglamentació del registre municipal d’associacions i grups estables.

També es recullen altres formes de participació com poden ser els voluntaris, els col·laboradors o els participants lliures, d’acord amb la normativa vigent.

En les disposicions addicionals, la proposta de reglament inclou que l’Ajuntament estudiarà la creació d’un òrgan de participació que tingui per objecte definir la metodologia, el desenvolupament i el seguiment dels processos participatius que es duguin a terme al municipi. A més, també s’inclou el compromís que les modificacions substancials del text hagin de passar per un procés de debat ciutadà similar al que s’ha dut a terme recentment.

El procés de participació va comptar amb l’assistència de 51 persones a la primera sessió informativa, que va tenir lloc el dia 7 d’octubre, i d’una vintena de persones diferents entre els quatre sessions de debat que van tenir lloc els dies 19 de novembre, 3 i 17 de desembre i 8 de gener.

Reduir el text del contingut Ampliar el text del contingut Descarregar en format PDF imprimir

Cercador





Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40