Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Actualitat

El Servei Local de Teleassistència va atendre l’any 2015 un total de 19.500 trucades i 363 situacions d’emergència

Dimarts 12 d'abril de 2016

El Servei Local de Teleassistència (SLT) va gestionar durant el 2015 un total de 19.589 trucades i 363 situacions d’emergència a Castellar del Vallès. Aquest és un recurs preventiu i de proximitat prestat per la Diputació de Barcelona en cooperació amb l’Ajuntament. El seu objectiu és oferir a les persones grans i/o amb dependència i als seus cuidadors un suport personal per continuar vivint al seu domicili amb seguretat, companyia i qualitat de vida.

Les persones beneficiàries d’aquest servei són ateses davant de situacions de crisi, caigudes, emergències sanitàries o de l’habitatge. Així, poden contactar de forma immediata amb el centre d’atenció mitjançant un terminal de teleassistència instal·lat al domicili i un penjoll que porta posat l’usuari sense la necessitat d’aixecar l’auricular del telèfon.

L’any 2015, 452 persones de Castellar del Vallès van ser usuàries d’aquest servei, de les quals 451 són persones de 65 o més anys. Això significa un 12,20% de cobertura del servei a les persones majors de 65 anys. Cal remarcar que més de la meitat dels usuaris (53%) viuen sols, que més d’una tercera part (36%) viuen només amb una persona, i que l’11% restant conviu amb més d’una persona.

Des que es va posar en marxa el servei l’octubre de 2005, al municipi han estat ateses un total de 763 persones.

Dispositius de seguretat i teleassistència adaptada

El SLT disposa a diferents domicilis de Castellar de 48 dispositius de seguretat que permeten detectar situacions de risc o d’emergència a les llars de les persones més vulnerables que utilitzen el servei. Els detectors estan connectats a la central d’atenció i s’integren al funcionament ordinari del servei. Concretament, hi ha 22 dispositius que detecten fuites de gas, 17 dispositius que detecten foc o fum, 8 que detecten la mobilitat de l’usuari en els seus circuits habituals dins el seu habitatge i 1 dispositiu adreçat a persones que tenen la psicomotrocitat fina afectada.

Trucades del servei

De les prop de 20.000 trucades gestionades pel servei l’any passat, cal remarcar que 3.800 (19%) van ser realitzades pels usuaris o els seus familiars. En destaquen aquelles que són fetes per mantenir una conversa de soledat, per demanar informació i assessorament de recursos de la gent gran i per atendre una emergència social i/o sanitària. D’altra banda, 6.623 (34%) trucades van ser les que el propi centre d’atenció va realitzar als domicilis de les persones usuàries. També es van generar 415 trucades automàtiques (2%) activades pels dispositius de seguretat. El 45% restant (8.755 trucades) són trucades de tipus tècnic per garantir el bon funcionament del terminal.

A més, també el servei també du a terme trucades amb l’objectiu de fer seguiments després de períodes de convalescència, recordar la presa de medicaments o la cita amb el metge, acompanyar en un procés de dol o felicitar per l’aniversari, entre d’altres. Durant el 2015 el SLT va dur a terme 944 agendes, que és com s’anomenen les trucades d’aquest tipus.

Tipus d’emergència gestionades

De les 363 emergències gestionades al municipi l’any 2015, el SLT va mobilitzar el servei d’ambulàncies (061) en 210 ocasions, els familiars en 90, la unitat mòbil del servei en 68, el Centre d’Atenció Primària en 21, la recerca de claus en 18, la Policia Local en 11, els veïns o amics de l’usuari en 5, el Servei d’Atenció Domiciliària o el 112 en 4 ocasions cadascuna, i els Bombers en 2.

717 visites domiciliàries

A banda d’actuar en situacions d’emergència, el Servei Local de Teleassistència realitza de forma proactiva visites domiciliàries. L’any 2015 es van dur a terme un total de 717 visites als domicilis.

D’aquestes, 439 corresponen a visites de coordinació, que són majoritàriament  seguiment o per donar d’alta el servei.

Unes altres 183 visites van ser de tipus tècnic. La finalitat d’aquestes és transmetre i rebre informació de les persones usuàries o d’alguna intervenció específica duta a terme pel servei. Tot plegat, amb l’objectiu de realitzar un seguiment acurat de l’estat de la persona i oferir una millor atenció a les persones grans usuàries del servei.

Finalment es van dur a terme 95 intervencions de les unitats mòbils del servei. Aquests vehicles estan equipats amb el material necessari per fer front a diferents situacions: necessitats d'atenció sanitària urgent, d'atenció psicosocial i petites incidències a la llar.

Per ser beneficiari del Servei Local de Teleassistència cal adreçar-se als Serveis Socials del municipi.

Reduir el text del contingut Ampliar el text del contingut Descarregar en format PDF imprimir

Cercador





Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40