L’Ajuntament de Castellar del Vallès expressa el seu condol per la mort avui, 28 de juliol, del castellarenc Pere Joan Ventura a l’edat de 79 anys.
El cineasta va rebre fa dos anys la màxima distinció que ofereix el municipi, la Medalla de la Vila, per la seva trajectòria de lluita antifranquista i defensa de les llibertats i dels drets socials en el món del cinema. També, en l’àmbit local, per haver destacat com a impulsor del moviment cineclubista als anys setanta, com a creador de la Mostra de Cinema de Castellar del Vallès BRAM!, l’any 2009, i com a recuperador del cineclub l’any 2001, amb la creació del Club Cinema Castellar Vallès, que presidia.
Des dels seus inicis en el món de cinema, l’any 1972, havia treballat com a operador de càmera, reporter gràfic, realitzador, fotògraf, ajudant de direcció i director. Entre els seus treballs, sempre compromesos amb l’activisme social i polític, destaquen els que va dur a terme als anys setanta com a membre fundador del col·lectiu de cine militant “Grup de Producció” i les seves tasques a Televisió Espanyola de Catalunya, on a partir de 1977 va exercir d’operador de càmera, reporter gràfic, realitzador i editor. D’altra banda, entre els anys setanta i noranta va participar en diverses obres cinematogràfiques de Pere Portabella, i va fer d’ajudant de direcció en diferents pel·lícules de Vicente Aranda.
Amb El efecto Iguazú (2002), que tractava sobre els treballadors en atur de Sintel que van acampar a la Castellana de Madrid, va guanyar el premi Goya a millor documental, una categoria a la qual també va ser nominat l’any 2005 per la pel·lícula col·lectiva Hay motivo. Altres treballs remarcables són el curt La vida efímera per al projecte En el mundo a cada rato (2004) i els documentals En la calle, dirigit conjuntament amb el Gran Wyoming i que va rebre el Premi Reina Sofia 2006 a millor documental, Plou i fa sol (2012) o No estamos solos (2015), dirigit per Ventura i produït per Pere Portabella i El Gran Wyoming.
El seu darrer projecte com a director, Un vas d’aigua per a l’Elio (2023), recupera la memòria del maqui italià Elio Ziglioli, assassinat per la Guàrdia Civil a Castellar del Vallès el 1949.